یکشنبه 18 مهره 1395
انجام پروژه هات تپ 8 اینچ در شهریار

هات تپ یا انشعاب داغ خط لوله فرایندی پرکاربرد در صنایع نفت و گاز به شمار می‌آید. این روش با ترجیحات نسبی که به روش های سنتی دارد، سریعا رایج گردید و اکنون کارفرمایان مجتمع‌هایی که به هر نحو درگیر با خطوط لوله نفت و گاز می‌باشند از این فرایند پربازده استفاده می کنند. شرکت های خطوط انتقال گاز شهری که مسئولیت گازرسانی به شهروندان، و نیز محافظت از ایمنی شبکه خطوط انتقال گاز را بر عهده دارند از رایج ترین مشتریان عملیات هات تپ محسوب می شوند. با توجه به این که خطوط لوله شهری به صورت مستمر در معرض تعویض و تغییر خطوط، یا توسعه خطوط لوله گاز به مناطق جدید می باشند، انجام عملیات هات تپ جهت دستیابی به اهداف مذکور جزو رویه های رایج شان می باشد.

با توجه به تعدد عملیات های هات تپ، شرکت های فوق غالباً ترجیح می دهند با تهیه و تدارک تجهیزات و دریافت آموزش های لازم خود نیازهای انشعاب گرم خود را رفع کنند، اما با توجه به سیاست های جاری کور در راستای برون سپاری ها، و نیز در صورت وجود شرکت های حره ای و تخصصی فعال در زمینه انجام هات تپ، طبیعتا ترجیح بر آن خواهد بود که روندهای فوق به شرکت های پیمانکار واگذار شده و به این صورت ضمن سپردن کار به مجریان متخصص هات تپ، بار سنگین حفظ ضوابط و اصول ایمنی و فنی کار نیز از روی دوش شرکت های مذکور خالی شود.

شرکت گاز استان تهران از اولین و پیشروترین شرکت های خطوط انتقال گاز شهری محسوب می شود که با برون سپاری فرایندهای مذکور به شرکت پیشگام صنعت ابزار گام مهمی جهت همسویی با سیاست های کلان کشور گزارده است. شرکت پیشگام صنعت ابزار به عنوان پیمکانار قدیمی و با تجربه ی عملیات های هات تپ و استاپل، و سازنده ی اسپلیت تی و سایر اتصالات در 5 سال اخیر به عنوان مجری انحصاری عملیات های هات تپ شرکت گاز استان تهران مشغول به فعالیت بوده و عملیات های متعدد موفقیت آمیز ما در طول این سال ها اکنون اعتماد کارفرمای محترم در خصوص سپردن پروژه های انشعاب گرم به ما را تمام و کمال جذب کرده است.

در این راستا، و در ادامه عملیات های هات تپ شرکت گاز استان تهران پرسنل اجرایی این شرکت موفق شدند عملیات هات تپ 8 اینچ روی خط لوله 16 اینچی گاز شرکت گاز استان تهران در توابع تهران را با موفقیت به انجا م برسانند. در این عملیات که در هفتم شهریورماه سال 95 انجام شد، پس از انجام مطالعات اولیه تصمیم گرفته شد با توجه به سایز بالای انشعاب از اتصال اسپلیت تی استفاده شود. اغلب پروژه های هات تپ شرکت پیشگام صنعت ابزار برای شرکت گاز استان تهران با توجه به سایز پایین انشعاب ها به وسیله اتصالاتی نظیر سدل، سدل نیپل و ولدولت انجام میگرفته است اما در این پروژه با توجه به این که فشار بالای حدود 250 پوندی گاز ضریب مقاومت این گونه اتصالات در را تضعیف می کند، تشخیص بر آن شد که از اتصال اسپلیت تی استفاده شود.

پس از طراحی، ساخت و نصب اتصال روی لوله از طریق جوشکاری پرسنل اجرایی شرکت پیشگام صنعت ابزار عملیات تست هیدرواستاتیک را جهت تست فشار دستگاه و مجموعه در قبال فشار سیال را تست کردند و پس از حصول اطمینان از نتیجه مثبت تست، بلافاصله عملیات انشعاب گرم هات تپ به انجام رسید.

با توجه به پیش بینی های لازم و تمهیدات بازرسان و مهندسان محترم پروژه هات تپ در اسرع وقت به اتمام رسیده و مورد تأیید کارفرما قرار گرفت. این پروژه در شهرستان شهریار و در مسیر خروجی بسمت ملارد انجام گرفت.