چهارشنبه 2 تیر 1395
سامانه الکترونیکی کالا در ٢ شرکت اصلی وزارت نفت عملیاتی شد

  • محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت مهندسی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار شانا از استقرار کامل سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت در ٢ شرکت اصلی تابعه این وزارتخانه خبر داد و گفت: از یکم تیرماه امسال و با عملیاتی شدن این سامانه، تامین تمام کالاهای مورد نیاز شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران باید از طریق سامانه الکترونیکی تامین کالا صورت گیرد.

    وی با بیان این که بخش عمده ای از کار استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت در شرکت ملی گاز ایران  و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که از اول مردادماه امسال، سامانه کالا در این ٢ شرکت نیز عملیاتی شود.

    مقدم با اشاره به گستردگی و پیچیدگی استقرار چنین سامانه ای در سطح صنعت نفت گفت: استفاده از سامانه کالا، شفاف سازی، روان سازی، تسریع و کاهش هزینه فرایندها را به دنبال خواهد داشت.

    وی یادآور شد: ارتقای سامانه و افزایش قابلیتهای آن در دستور کار قرار دارد و به موازات استفاده از قابلیتهای سامانه، مشکلات احتمالی به منظور رفع و ارتقای کیفی آن شناسایی و رفع خواهد شد.  

    معاون وزیر نفت با یادآوری سهم حدود ٦٥ درصدی هزینه های تامین کالا از هزینه های پروژه، تصریح کرد: درنظر داریم در مراحل بعدی کار، استفاده از سامانه را با هدف نظارت بهتر کارفرما و مدیریت مناسب تر هزینه ها، به طرحها نیز تعمیم دهیم.

    بر پایه این گزارش، با تصمیم شورای معاونان وزارت نفت و دستور اکید وزیر، همه شرکتهای تابعه این وزارتخانه موظف شده اند همه معاملات خود را از سامانه های موجود به سامانه جدید تامین کالا منتقل کنند و معاملات خود را صرفا از طریق این سامانه انجام دهند. شفاف سازی معاملات، جلوگیری از موازی کاریها، شناسایی و دسترسی بهتر به سازندگان داخلی تجهیزات و کالاهای صنعت نفت و در مجموع، بهبود فرایند تامین کالا از جمله اهداف استقرار سامانه تامین الکترونیکی کالای صنعت نفت است. این سامانه هم اکنون در شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به طور کامل مستقر و عملیاتی شده است و پیش بینی می شود تا پایان تیرماه امسال در شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز عملیاتی شود.