جمعه 15 خرداد 1394

مزیت های هات تپ

امروزه در کشور ما در زمینه های  مختلفی پیشرفت چشمگیری داشته ایم. یکی از این زمینه ها صنعت می باشد که می توان به بخش صنعت خطوط نفت گاز و غیره اشاره ای کرد که در کل دنیا یکی از اصلی ترین صنعت ها به شمار میاید .در خطوط انتقال جریانهای نفت گاز و غیره یک تکنولوژی که مورد استفاده قرار میگیرد هات تپ است. هات تپ به انشعاب گیری از خطوط گفته می شود که در آن لوله ها بدون قطع شدن جریان داخل آن ها و با دستگاهای پیشرفته صورت می پذیرید. هات تپ یا انشعاب گرم در کشور ما به صورت کاملا پیشرفته انجام می پذیرد و توسط متخصصین سطح بالا و با دستگاه های فوق پیشرفته صورت می گیرد. بنابراین تهیه فن آوری و دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز از یک سو، و آموختن دانش و روش انجام کار و سایر موارد مربوط به اجرای هات تپ و نگهداری  و تعمیرات دستگاه هات تپ امروزه یکی از نیازهای واحدهایی می باشد که دارای خطوط انتقال هستند.

البته باید اشاره شود که برون سپاری فرایندها به متخصصین و پیمانکاران امروز دیگر تبدیل به روندی جاری شده است و کمتر واحد صنعتی یافت می شود که در صدد باشد تمامی امورات خود را خود انجام دهد. سپردن عملیات های ویژه ای نظیر اجرای هات تپ به متخصصین و اپراتورهای مجرب یکی از روال های کاری امروز است. تهیه فن آوری این عملیات هزینه بر بوده و انجام آن آموزش های خاص خود را می طلبد. این دست مشکلات واحدهای صنعتی را مجاب کرده است که به جای این که خود سراغ تهیه و یادگیری تکنولوژی هات تپ باشند، برای انجام این کار به سراغ پیمانکاران رفته و از آن ها در این زمینه استفاده کنند.

عملیات هات تپ را می توان در بسیاری از خطوط مانند نفت ، گاز ، آب و غیره انجام داد و در زمینه های مانند انشعاب گیری برای مصرف کننده جدید و یا خرابی قسمتی از لوله به کار گرفت که مثبت بودن این عملیات هات تپ این است که بدون بسته شدن جریان لوله این فعالیت انجام می پذیرد و باعث می شود که در صنعت و یا در استفاده از سیالات آن  لوله ها و یا خطوط هیچ مشکلی به وجود نیاید.

با استفاده از این تکنولوژی می توان از میزان هزینه ها و زمان انجام کار به طرز قابل مشاهده ای کاست. تکنولوژی هات تپ با وجود سختی ها و حساسیت ها، و خطرات بسیار بالایی که برای مجری کار دارد، در عوض روشی مقرون به صرفه و بسیار اقتصادی برای واحدهای صنعتی دارای خطوط انتقال بوده و از این رو می توان از آن برای انشعاب گیری از انواع خطوط لوله در موقعیت های محیطی متفاوت و تحت متغیرها و شاخص های فنی متنوع بهره گیری کرد.

این تکنولوژی نیاز به نیروی کار چندانی نیز ندارد و لازم نیست برای انجام یک عملیات انشعاب گیری چندین نفر را به طور هم زمان درگیر کرد. معمولاً وجود سه نفر نیروی کار برای اجرای یک عملیات انشعاب گیری هات تپ کافی است، البته مشروط بر این که این نفرات آماده، متبحر و با تجربه باشند. آن ها باید بتوانند متغیرهایی که بر کار اختلال ایجاد می کنند را سریعا شناسایی کرده و از بروز اختلال پیش از وقوع ممانعت نمایند.

اجرای عملیات هات تپ به این شرح است که پس از نصل اتصالات و نازل، دستگاه با استفاده از کاتر خود که حرکت دورانی دارد لوله را بریده و مجری کار بخش بریده شده لوله که اصطلاحاً coupon خوانده می شود را از آن بیرون آورده و اتصالات را می بندد. به این ترتیب بدون ایجاد هر گونه مزاحمت برای دیگر فرایندهای واحد مذکور می توان روی یکی از خطوط لوله آن انشعابی جدید ایجاد کرد. تنها زمانی می توان از موفقیت یک پروژه اطمینان حاصل کرد که بخش بریده شده کالاً از مجموعه بیرون آورده شود. اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد، باید در خصوص چند و چون فرایند اجرایی مطالعه صورت گیرد و اطمینان حاصل شود که انشعاب گیری به صورت کامل انجام شده است. چه بسا عملیات با موفقیت به اتمام رسیده باشد اما بخش بریده شده از دستگاه هات تپ افتاده باشد و بیرون نیامده باشد، ولی از سوی دیگر ممکن است به هر دلیلی عملیات هات تپ ناتمام مانده باشد و به همین دلیل بخش بریده شده استخراج نشده است. در هر حال، در صورت عدم استخراج این تکه بریده شده باید مطالعات لازم روی کار انجام شود و تا زمانی که نسبت به اجرای موفقیت آمیز هات تپ روبی خط لوله مذکور اطمینان حاصل نشده است انشعاب ایجاد شده را تحویل نداد. تنها در صورت رعایت ایمن شرایط است که می توان از انشعاب جدید نهایت استفاده را برد.