سه شنبه 8 تیر 1395

تست فشار هیدرو استاتیک برای هات‌تپ

تست فشار یکی از گام‌های ضروری در اجرای عملیات هات‌تپ محسوب می‌شود. اتصال اسپلیت‌تی و خود دستگاه هات‌تپ، اصلی‌ترین مواردی هستند که حین اجرای عملیات انشعاب گرم هات تپ تحت فشار قرار می‌گیرند و از این رو، حصول اطمینان از مقاومت این دو در مقابل فشار سیال و فشار عملیات پیش از اجری کار ضروری است. بعلاوه، تست هیدرواستاتیک کاربردی‌ترین روش برای سنجش فشار، و ارزیابی میزان مقاومت محفظه‌ی یک شیء در مقابل فشار است، بنابراین در عملیات هات تپ اغلب از این تست استفاده می شود.

این تست یکی از پارامتر های مهم بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی جهت تعیین استحکام فشاری لوله ها و مخازن تحت فشار و تعیین طول عمر این لوله ها برای دوره های استفاده طولانی مدت در دماهای مختلف است.

با استفاده از این تست می توان به خواص و مقاومت آن ها در برابر فشار و طول عمر آنها پی برد. اصلی ترین موارد کاربرد این تست عبارت‌اند از:

-         سنجش میزان مقاومت لوله یا مخزن در  برابر فشار وارده به جداره آن

-         یافتن نشتی و هر گونه سوراخ شدگی روی سطح لوله و مخزن که در حالت عادی قابل شناسایی نیست

-         سنجش حد نهایی مقاومت لوله و مخزن در مقابل ترکیدگی (آزمون فشار ترکیدگی)

   این آزمون برای لوله ها، شلنگ ها و  مخازن تحت فشار قابل اجرا و انجام می باشد. آزمون فشار ترکیدگی برای بررسی میزان استحکام تحمل فشار داخلی لوله ها و شیلنگها بکار برده شده و در این آزمون قطعه آزمونی بار حداقل فشار مجاز ترکیدگی بر حسب ابعاد و رده فشاری راپشت سر می‌گذارد.

این آزمایش به این صورت است که ابتدا تمامی منافذ جسم مورد آزمایش مسدود و سپس از طریق یک کانال انتقال سیال، سیال مایع (عموماً آب است اما بسته به نوع کار و نیاز از گازوئیل، نفت و... استفاده می شود) یا بصورت دستی و یا از طریق دستگاه الکتریکی با فشار درون محفظه منتقل می شود.

فشار وارده بر محفظه میزان توان و مقاومت دستگاه در مقابل فشارهای مختلف را تعیین خواهد کرد.