سه شنبه 18 خرداد 1395

اهمیت مهارت پرسنل در هات تپ خطوط لوله

از آن‌جا که اجرای عملیات هات‌تپ جزو فرایندهای تخصصی و ویژه محسوب می‌شود، پرسنل هات‌تپ باید به کلیه مراتب کار تسلط کامل داشته و قادر به پیشگیری از خرابی و ممانعت از بروز هر گونه وقفه حین انجام هات‌تپ خطوط لوله یا مخازن و تانکرها باشد. علاوه بر این، فرد واجد صلاحیت باید توانایی این را داشته باشد که در صورت بروز هر گوه ایراد، در اسرع وقت ایراد مذکور را یافته و برای رفع آن اقدامات لازم در اسرع وقت را انجام دهد.

بطور معمول، انجام عملیات هات تپ علاوه بر کسب دانش فنی، نیازمند مهارت تجربی نیز می‌باشد که جز از طریق تجربه‌ی عملیاتی حاصل نخواهد شد. از این رو، حضور بر سر پروژه‌ها، تکرار و تجربه‌ی عملیات‌های هات‌تپ با اقتضائات متفاوت، نیروی کار را در خصوص انجام عملیات هات تپ آبدیده کرده و پس از مدتی وی را به فردی حائز شرایط برای انجام عملیات هات‌تپ تبدیل می‌کند.

تسلط نیروی کار بر الزامات ایمنی هات تپ خطوط لوله نیز از دیگر پیش‌شرط‌های وجوب شرایط لازم برای وی محسوب می‌شود. فرد واجد شرایط هات‌تپ باید نسبت به ابزارهای و تجهیزات ایمنی و زیست محیطی آشنایی کامل داشته باشد. بدون شک کار در شرایط مختلف روی خطوط لوله حاوی سیالات و مواد شیمیایی متفاوت اقتضائات متفاوتی خواهد داشت. پرسنل هات‌تپ باید نسبت به تهیه و تجهیز محل کار انشعاب گرم و محیط اطراف آن حساسیت ویژه داشته و پیش از تدارک کل عوامل ایمنی، دست به اجرای عملیات هات‌تپ نزند.